<در پی شکست مذاکرات کویت چه چیزی انتظار یمن را می‌کشد؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 876
نویسنده : کامران وزیری

مذاکرات یمن در کویت

شکست مذاکرات یمن پس از ۹۹ روز از برگزاری در کویت با نظارت اسماعیل ولد الشیخ احمد امری غافلگیر کننده نبود چراکه دو طرف مذاکره کننده برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز توافقی دائمی که به جنگ پایان دهد، در این مذاکرات شرکت نکردند بلکه برای خریدن وقت و تلاشی برای تحقق آنچه که با عملیات نظامی تحقق آن ممکن نشد، در مذاکرات حضور یافتند و این مذاکرات روندی بود که در آن نیات‌ واقعی طرف‌های مذاکره کننده مشخص نبود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، عبدالباری عطوان، تحلیل نویس مشهور عرب با این مقدمه نوشت، مذاکرات میان دو طرفی در جریان بود؛ طرف نخست بیشتر بر زمین به ویژه شمال و خاصه صنعاء، پایتخت تسلط داشت و طرف دیگر بر حریم هوایی، پول، سلاح و حمایت عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و تبانی غربی و عربی نیز وجود دارد که از سر تعارف با عربستان به عنوان رهبر ائتلاف و برای طمع‌ورزی در اموالش صورت می‌گیرد.

 ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن که رسما روز شنبه شکست مذاکرات را با واژه‌ها و اصطلاحات دیپلماتیک بررسی شده اعلام کرد، این کلمات را با دقت انتخاب کرد تا عملا به شکست اذعان نکند. او تمام تلاش ممکن را صرف کرد تا در منصبش بماند و به نقش خود به عنوان فرستاده بین‌المللی از طریق سخنان مطبوعاتی در کنفرانس خبری‌ طولانی و چه بسا اخیرش ادامه دهد. او از "تعلیق" مذاکرات و احتمال بازگشت به مذاکرات پس از یک ماه در "جایی دیگر" خبر داد و تاکید کرد که درخواستی را برای برگزاری مذاکرات در کویت ارائه نداده است و این امر الهام‌گر این است که دیگر از برگزاری مذاکرات در کویت استقبال نمی‌شود.

 تنها دستاوردی که مذاکرات محقق ساخت این بود که تمامی کسانی را که در بحران یمن دست دارند بر سر یک میز جمع کرد و این به هیچ وجه یک دستاورد نیست. چرا که این طرف‌ها پیش از آن نیز در ژنو دیدار کرده بودند و نتایج دیدار مشابه بود یعنی هیچ پیشرفتی حاصل نشد.

 مذاکرات کویت به این دلیل برگزار شد که عملیات طوفان قاطعیت پس از ۱۶ ماه از آغازش در مجبور کردن ائتلاف انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح برای تسلیم شدن و بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن به کاخ ریاست جمهوری در صنعا و همچنین مجبور کردن ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح برای تحویل دادن سلاح‌های سنگین‌شان و عقب‌نشینی از شهرها شکست خورد و نیز پس از اینکه جنگنده‌های F۱۶ که یکی از جدیدترین نسل در زرادخانه نظامی آمریکا هستند نتوانستند این اهداف را محقق کنند. آیا منطقی است که مذاکرات کویت این اهداف را محقق سازد؟

 بحران یمن پس از فروپاشی مذاکرات کویت به خانه اول خود بازمی‌گردد و احتمال متوسل شدن به تشدید اوضاع نظامی به ویژه از طرف  عربستان احتمال بیشتری دارد و ما باید پیش بینی کنیم که احمد عسیری سخنگوی طوفان قاطعیت مجددا و پس از غیبت طولانی مدتش هر روز در شبکه‌های تلویزیون عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ظاهر شود.

 عبدالملک المخلافی، رئیس هیات دولت مستعفی در مذاکرات کویت در مصاحبه‌ای با شبکه اسکای نیوز مدعی شد که هیاتش هر چیزی را در مسیر صلح ارائه داد اما راه حل نظامی یکی از گزینه‌های مطرح است چرا که کودتاچیان صلح را نمی‌پذیرند و در نتیجه با قدرت با آنها برخورد خواهد شد تا به صلح تن دهند ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح به صورت عملی برای شکست مذاکرات کویت آماده شده بود چرا که از تشکیل شورای عالی سیاسی خبر داد و اعضای این شورا را با حضور علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن و همچنین دبیرکل گروه انصارالله در صنعا معرفی کرد و همچنین حملات و نفوذ در مرزهای جنوبی عربستان (جیزان، نجران و عسیر) شدت یافته و شلیک موشک‌های بالستیک نیز از سر گرفته شده است. عنصر جدید و مهمی که در دو صحنه سیاسی و نظامی بحران یمن حاصل شده است تحول گسترده در موضع روسیه و انتقال از مرحله امتناع از رای دادن در شورای امنیت در مورد قطعنامه‌ها پیرامون یمن به مرحله مخالفت با این قطعنامه‌ها و تلاش برای ناکام گذاشتن قطعنامه‌ها تغییر یافته است.

 همانند آنچه که روز چهارشنبه گذشته رخ داد و ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل علیه پیش‌نویس بیانیه‌ای الزام آور که انصارالله و علی عبدالله صالح را به همکاری با ولد الشیخ ملزم می‌کرد و پیش‌نویس توافق سازمان ملل برای راه حلی که بر عقب نشینی ائتلاف انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح از صنعا، تعز و الحدیده تاکید دارد، رای داد.

 این ورود روسیه به خط بحران یمن یک دگرگونی را به وجود می‌آورد که به سیطره کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و پرونده یمن پایان می‌دهد و طرح اتهام علیه ولد الشیخ مبنی بر جانبداری طرف عربستانی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و حمایت از دیدگاه آنها را ثابت کند.

 ائتلاف انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح به گونه‌ای از رقابت‌ها و نبرد با رقیب سعودی خود به صورت شکست نخورده خارج شد و تلاش کرد تا نشان دهد که ائتلاف سعودی کودکان را می‌کشد و زیرساخت‌ها را منهدم می‌سازد. مسئولان عربستانی خواسته‌اند که دور مذاکرات کویت یه سرپوش دیپلماتیک برای توافق صلح باشد که تسلیم کردن ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح در قبال شروط اساسی خود را قانونی جلوه دهد که این توافق در ریاض و مکه امضا شده و این گونه در مقابل مردم عربستان نمایش داده می‌شود که گویی یک پیروزی بزرگ است اما زیرکی یمنی‌ها بیشتر از این است که این تلاش برای دور زدن را بپذیرند. روزهای آتی یمن یقینا دشوار خواهد بود و نبرد استخوان شکن در صنعا و مناطق اطرافش آغاز شده است، اما روزهای مسئولان عربستانی دشوارتر از این خواهد بود و عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ مفتی عربستان دو روز قبل از شهروندان عربستانی خواست تا از ارتش  که در جنوب کشور می‌جنگند حمایت مالی کنند که این امر واقعیت در تنگنا قرار گرفتن عربستان را نشان می‌دهد چرا که این دعوت بسیار خطرناک است و الهام گر مسائل بسیار زیادی است.



دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: یمن , تجاوز آل سعود , مذاکرات صلح یا اهرم فشار! ,



مطالب مرتبط با این پست
.
اوباما: ایران یک سال یا بیشتر تا ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد/ ابراز خوشبینی درباره توافق هسته‌ای
نتانیاهو و مشکل ندیدن شلوار جین در ایران + کاریکاتور
سیاهه مواضع دولتمردان آمریکایی علیه نظام و ملت ایران
صالحی خبر داد: دستگیری 4 خرابکار در یکی از تاسیسات هسته‌ای
امام درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا چه گفتند؟
سرنوشت سوریه را سوری‌ها تعیین می‌کنند/قطعنامه شورای امنیت منافاتی با منافع سوریه ندارد
چهره مرموز حامی تحریم‌های ضد ایرانی در کنگره آمریکا کیست؟
روسای جمهوری که حاجی شدند/ تصاویر
واشنگتن جرات حمله به ایران را ندارد
توافق برای برقراری روابط با انگلیس در سطح كاردار غيرمقيم
رمزگشایی از «اتفاقی که بجا نبود» !؟
دولت به انتقاد منتقدینش افتخار می‌کند/ 50 روزبه اندازه 500 روز در سیاست خارجی قدم برداشتیم
امنیت پایدار دریاها مدیون نیروی دریایی ارتش ایران است
دیپلماسی هسته ای بعد از فشار تحریم
«کابوس» سعودی‌ها از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا
هشت روستاي استان حلب سوريه از حضور عوامل مسلح پاكسازي شد
نخست‌وزیر لیبی آزاد شد
اذعان یک مقام صهیونیست به دشواری نبرد با حزب الله
وزير خارجه انگليس: در حال مذاکره با ایران برای از سرگیری روابط دوجانبه هستیم
ارتش سوریه عملیات «نبرد زلزله» تروریست‌ها در ادلب را ناکام گذاشت
ایران با بسته جدید به ژنو می رود
واکنش ظریف به تیتر امروز کیهان
اوباما به نتانیاهو: می‌خواهیم تحریم‌های ایران را کاهش دهیم
فهرست بلند شبکه ترور رژیم صهیونیستی در سراسر جهان
فتوای آیت الله سیستانی ضد فتنه مذهبی در عراق +عکس



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: